Wat is het geheim voor het runnen van een goede horecazaak? Wat is het échte geheim? Dit antwoord gaat waarschijnlijk niet helemaal de onmiddellijke oplossing zijn die je wil horen, maar wél de waarheid; er is niet één geheim, maar allemaal kleine geheimpjes die samen de verbetering van jouw horecazaak betekenen. Laten we samen kijken waar te beginnen, van de aanschaf van een RVS werktafel voor je keuken, tot financiën, tot het beste horecateam vinden dat je ooit gezien hebt. Let’s go!
Een eerste stap
Het eerste wat je eigenlijk moet doen is letterlijk het allereerste; doe een stapje terug en denk aan je concept. Waar begint jouw horecazaak? Voor de cocktailkaart en het menu, nog voor de vintage inrichting en de stainless steel keuken? Alle horecazaken, van bars tot restaurants, beginnen met een idee, iets wat je in een enkele zin uit kan leggen. Werk hieraan tot je het hebt, want niks is zo killing voor een jong bedrijf als ongestuurd zijn en een onduidelijke richting. Al is je concept een simpele cocktailbar met gewoon goede kwaliteit of een gezellig biercafé, of juist iets heel unieks en spannends; het is het startpunt voor al het andere. Je inrichting, je branding en marketing, hoe je mensen aanneemt en of je klanten wel of niet terugkomen. Maar nu je horecazaak helemaal is toegespitst op één idee en alle mooie inrichting en toffe menukaarten er zijn; wat is er nog meer te doen?
Ruggengraten
Het echte geheim achter elke goede horecazaak is simpeler dan je misschien denkt. Het is niet de laatste keukentechnologie, de nieuwste bartechnieken of de mooiste RVS werktafel (al helpen al die dingen wel); het zijn je mensen. De mensen die jouw idee daadwerkelijk tot leven brengen, die je klanten gelukkig moeten maken en elke avond keihard werken. Als jij een team hebt wat voor je wil rennen, moet je ze enorm goed behandelen. Zeker in deze tijd zijn goede horecamensen ontzettend waardevol, en je team kan alleen maar met hun baas en bedrijf meegroeien als ze voelen dat ze een plek hebben. Betaal ze goed, luister naar hun meningen en klachten en steun ze in klantconflicten. Een blije staff betekent blije klanten.
Het zijn van een goede horecabaas heeft aan het eind van de dag niet één oplossing, antwoord of geheim. Het zijn allemaal kleine dingen bij elkaar, plus een flinke dosis ervaring. Succes ermee!